Hoe krijg je een leuk en leerzaam schoolplein?
Een schoolplein is een ontzettend belangrijke plek voor jonge kinderen. Op een schoolplein krijgen kinderen namelijk te maken met veel verschillende gebeurtenissen en gevoelens. Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen ook nog wat leren op een schoolplein? En hoe kan je het beste een schoolplein inrichten? In deze blog zal ik meer informatie geven over deze onderwerpen. Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een beter beeld over het inrichten van een schoolplein.
Tip 1: Zorg voor genoeg leuke activiteiten
Voor kinderen is het belangrijk dat er genoeg activiteiten te doen zijn. Kinderen moeten een schoolplein ervaren als een fijne plek. Als er niet genoeg toestellen op het schoolplein staan, zullen kinderen niet met een fijn gevoel spelen. Dan hebben leerzame oefeningen ook geen zin. Dus het belangrijkste voor een schoolplein is: genoeg toestellen. Zo heb je bijvoorbeeld klimtoestellen, sportveldjes, rekstokken etc.
Tip 2: Leerzame toestellen
Speeltoestellen zijn er in veel verschillende soorten en maten. Maar je hebt tegenwoordig ook veel leerzame toestellen. Dit zijn toestellen waar kinderen ook echt wat van kunnen leren. Bijvoorbeeld toestellen waarbij je moet tellen of rekenen. Kinderen kunnen dan tijdens het spelen dingen leren.
Tip 3: Leg spelletjes uit op het schoolplein
Kinderen bedenken vaak zelf allerlei soorten spelletjes. Maar soms is de creativiteit op en kunnen ze zelf niets nieuws meer bedenken. Leraren kunnen dan het beste de kinderen helpen met nieuwe spelletjes of ideeën voor spelletjes. Op die manier kunnen kinderen dan zelf weer hun creativiteit een boost geven.
Tip 4: Groene speelplekken
Groene speelplekken zijn plekken waar kinderen kunnen spelen in de natuur. Spelen in een tuin bijvoorbeeld. Op die manier leren kinderen ook om te gaan met de natuur. Ze leren om te spelen met zand en gras bijvoorbeeld. Ook kunnen hier bomen geplaatst worden, dat zorgt voor een nog groenere uitstraling.
Tip 5: Ga buiten les geven
Met kinderen buiten leren klinkt vaak als een hele opgave. Met alle kinderen op een schoolplein waar zoveel te doen is. Maar dit valt vaak wel mee, omdat kinderen kunnen luisteren naar hun juf en meester. Als de juf en meester uitlegt dat er eerst geleerd moet worden, voordat er gespeeld kan worden. Zullen de kinderen het spelen gaan zien als een beloning.