Waarom een management game goed voor je bedrijf is

Je wilt groeien met je bedrijf. In het aantal klanten, in de verkoop en in de uiteindelijke omzet. Maar een andere groeifactor waar je in investeert, is die van je team dat bestaat uit gemotiveerde medewerkers. Wat doe jij om jouw team te blijven uitdagen en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen? Speel eens een management game met hen, waarin ze leren in moeilijke situaties te stappen, om vervolgens te leren hoe ze daarop handelen.

Wil je weten waarom een management game goed voor je bedrijf is? Lees dan verder in deze blog op welke manier je deze game toepast in jouw bedrijf. Kom erachter hoe de management game werkt en pas het toe op je eigen werkvloer, om in effectiviteit en kwaliteit te groeien.

Situaties uit de werkelijkheid nagebootst

Waarom een management game goed voor je bedrijf is, heeft ermee te maken dat het is opgebouwd uit realistische situaties die zich in het echte bedrijfsleven kunnen afspelen. Maar omdat het een simulatie is van die realistische werkelijkheid, word je niet direct geconfronteerd met de negatieve gevolgen. Wordt er een foute keuze gemaakt in de nagebootste situatie, dan is dat voor de speler een belangrijk leermoment, zonder dat het vervelende consequenties heeft voor het bedrijf in relatie tot klanten of tot andere medewerkers.

De management game spelen met je medewerkers

Wil je een management game uitproberen, dan kun je die op diverse effectieve manieren toepassen. Voor jezelf als manager is het erg leerzaam om de management game te spelen, zodat je inzichten krijgt in de gevolgen van bepaalde keuzes die je maakt. Soms kan het verhelderend zijn om de tijd te nemen je te verplaatsen in een dergelijke situatie, zeker vanuit je positie als manager die soms afstandelijker is. Naast het zelf uittesten van de management game, leg je die voor aan je medewerkers:

  • Pas de game toe om te toetsen hoe je medewerkers reageren op bepaalde situaties. Welke keuzes maken zij en waar zijn die op gebaseerd. Hierbij kan het gaan om bedrijfssimulaties die zich al op de werkvloer voordoen en waar je medewerkers mee bekend zijn. Het is een effectieve manier om met elkaar als managers en collega’s te bepalen hoe keuzes worden gemaakt en waar mensen kunnen leren van elkaar en van de game.
  • De management game kan ook ingezet worden om medewerkers uit te dagen. Casussen die niet onder hun dagelijkse werkzaamheden vallen, maar die mogelijk wel kunnen voorvallen en die extra aanpassingsvermogen en flexibiliteit van je medewerkers vragen. Door de management game te spelen, daag je de spelers uit om buiten hun comfortzone te stappen en in moeilijke situaties een keuze te maken. Maar dan in een situatie waarin de medewerker zich veilig kan voelen en waar geen grote consequenties aan verbonden zijn voor het bedrijf of voor de medewerker.
  • Een leuke manier om de management game te gebruiken, is tijdens de inwerkprocedure van nieuwe medewerkers. In de eerste maand nadat je een nieuwe medewerker hebt aangenomen, kun je aan diegene een aantal realistische casussen voorleggen en zie je hoe hij daarop reageert. Hoe gaat hij om met bepaalde situaties, welke eigenschappen zie je bij hem terug en wat leert hij terwijl hij de management game speelt?
  • Heb je studenten in dienst die hun stage bij jou lopen? Dan is de management game een goede en interessante manier om je stagiaires mee te nemen in het reilen en zeilen van je bedrijf. Specifieker nog, het is een effectieve manier om je stagiaire realistische situaties voor te leggen waar hij later in zijn carrière mee te maken kan krijgen. Op zijn keuzes en handelingen kan hij reflecteren en dat geeft je stagiaires de gelegenheid om aan hun stagedoelen te werken.

De management game als voorproef van de werkelijkheid

Ben je op zoek naar een oplossing om bepaalde situaties effectief te behandelen en te toetsen hoe je medewerkers en stagiaires ermee omgaan? Met de management game kun je per speler bepalen hoe diegene omgaat met situaties die op de werkvloer kunnen gebeuren. Waarom een management game goed is voor je bedrijf, heeft vooral te maken met het inzichtelijk maken van hoe medewerkers reageren op bepaalde situaties. Doordat de resultaten meetbaar zijn, kun je in de loop van de tijd de voortgang van de spellen bijhouden. Een effectieve manier om de werkhouding en het handelen van je medewerkers te toetsen en ze te laten leren, om vervolgens te anticiperen op situaties die zich in de toekomst daadwerkelijk op de werkvloer voordoen.