Welke doelstellingen behalen met sales training?

Op het ogenblik dat u er voor kiest om als verkoper een sales training te gaan volgen betekent dit dat u zich op één of meerdere vlakken extra wil bekwamen. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch en we zijn er zeker van dat ook uw werkgever dit een goed idee vindt. Op het ogenblik dat u een bepaalde sales training gaat volgen is het echter van belang dat er bepaalde doelstellingen worden vooropgesteld. Op welke vlakken wilt u uzelf bijvoorbeeld verbeteren en welke concrete doelstellingen heeft u in gedachten om te kunnen realiseren? Eigenlijk vormen de antwoorden op deze vragen de basis van elke sales training die kan worden gevolgd. Wij gaan er in dit artikel alvast graag uitgebreid voor u op in.

Welke doelstellingen kunt u aan uzelf stellen?

Om succesvol te zijn met de cursus die u volgt is het in de praktijk sterk aan te raden om bepaalde doelstellingen voorop te stellen. Welke doelstellingen dit precies zijn is afhankelijk van onder meer de wens van uw opdrachtgever. In het merendeel van de gevallen zijn de doelstellingen die voorop worden gesteld bij een sales training echter dezelfde. Er dient op dit vlak dan ook rekening te worden gehouden met bijvoorbeeld:

  1. Het aantrekken van nieuwe klanten door een doorgedreven sales training;
  2. Het verhogen van de conversie en omzet met eenzelfde aantal klanten;

Beide hierboven aangehaalde punten zullen uiteindelijk moeten leiden tot hetzelfde eindresultaat, namelijk het realiseren van een financiële meerwaarde voor het bedrijf waarvoor de verkopers aan de slag zijn. Het spreekt voor zich dat het ook perfect mogelijk is om niet zomaar één, maar wel verschillende doelstellingen voorop te stellen.

Waar rekening mee houden bij het bepalen van uw doelstellingen?

Wanneer u één of meerdere doelstellingen voor uzelf heeft uitgedokterd is het belangrijk om deze niet zomaar meteen te proberen behalen. Voordat u de doelstellingen gaat najagen is het namelijk zo dat u zichzelf maar beter een aantal vragen kunt stellen. Het instellen van verkeerde doelstellingen kan er namelijk zomaar voor zorgen dat het omgekeerde resultaat wordt behaald dan hetgeen wat wenselijk is. Omwille van deze reden wordt het dan ook in ieder geval aangeraden om rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  1. Omzetdoelen die worden vooropgesteld dienen altijd realistisch te zijn;
  2. Omzetdoelen hebben tijd nodig om gehaald te kunnen worden;
  3. Omzetdoelen vereisen steeds een acquisitieplan voor de verkopers van uw bedrijf;

Bij het bepalen van de omzetdoelen voor zowel uzelf als uw werknemers is het dus altijd van cruciaal belang om rekening te houden met de hierboven aangegeven aandachtspunten. Alleen op die manier zorgt u er voor dat het omzetdoel in kwestie haar doel niet voorbij zal schieten.

Laat sales training niet verlammend werken!

Het volgen van een sales training voor het verbeteren of actualiseren van uw commerciële vaardigheden is in de praktijk altijd een goed idee. Dit gezegd hebbende is het wel belangrijk om een sales training niet als te vanzelfsprekend te beschouwen. Zonder de juiste, interne coaching is het namelijk zomaar mogelijk dat vooropgestelde omzetdoelen net verlammend zullen werken. In het bijzonder wanneer geen enkele van de vooropgestelde doelstellingen kunnen worden behaald kan dit verlammend werken. Zorg er dus ten allen tijde voor dat het volgen van een bepaalde sales training niet verlammend werkt.